Kometen fra Færøerne

 

Johannes Jensen fra Hotel Føroyar kører med ’fuld fart frem’ og har gjort Thorshavn til ’en levende og trendy restaurantby’ både for færinger og udlændinge.

 

Af Preben Jack Petersen.

 

 

JOHANNES JENSEN (snart 52) på Færøerne er øgruppens ukronede hotel- og restaurantkonge med tilnavnet Mr. Kniv & Gaffel.

   Aldrig tidligere har man på Færøerne haft så mange forretninger inden for hotel og restaurant og specielt ikke samlet under én og samme hat, som tilfældet er i dag. Tre hoteller, med velkendte Hotel Føroyar i spidsen, et vandrerhjem samt 12 restauranter og kaféer er det indtil nu blevet til, og i løbet af foråret 2016 kommer endnu en restaurant på listen.

   Desuden er Johannes leverandør af mad til Atlantic Airways, så også i de højere luftlag sørger han altså for, at folk får noget at spise.

   Samtlige aktiviteter er placeret i hovedstaden Thorshavn samt i og omkring øgruppens lufthavn på Vågø – og som nævnt også i luften!

 

’Solgte fisk i hele verden’

Johannes er født på det gamle Hotel Føroyar, der var beliggende på Havnen i Thorshavn, og hvor faderen Meinhard Jensen var direktør.

   Hotellet var blevet genopbygget efter at have været brændt stort set ned til grunden i 1952, og ejeren, forsikringsselskabet Tryggingarfelagið Føroyar, bestemte sig for at opføre et nyt hotel på samme areal som det nedbrændte. Men efter nogle år fandt forsikringsselskabet ud af, at man ville samle sin totale organisation på ét og samme sted, og det skulle være dér, hvor hotellet var beliggende. Derfor kiggede man sig om efter en anden placering til hotellet, og valget faldt på en fjeldskråning lige uden for Thorshavn med en henrivende udsigt ned over den færøske hovedstad og havn.

   Uden overdrivelse kan man sige, at Johannes er et vaskeægte hotelbarn, født og opvokset frem til 20 års alderen på det oprindelige henholdsvis det nyopførte (1983) Hotel Føroyar. På det ny Hotel Føroyar var det i de første år igen Johannes’ far, der var direktør.

   Fra Johannes var 20 til 40 år, ’solgte han fisk over hele verden’ – for at bruge hans egne ord. Og i samme periode fik han tid til at tage en bachelor såvel som diverse masteruddannelser.

   Forsikringsselskabet solgte i slut-80’erne Hotel Føroyar til en kutterreder fra Suderø, også kaldet ’Litte Denmark’, ved navn Jákup Joensen. Han havde altid ønsket sig at blive hotelejer, hvilket dog viste sig at skulle være en mindre god idé. Han burde være forblevet i fiskeindustrien, som han tilsyneladende havde mere forstand på end hoteldrift.

   Hotellet kom nemlig på tvangsauktion og blev opkøbt af passagerrederiet Smyril Line, der så en fordel i at eje et hotel, så man altid havde overnatningsmulighed for sine passagerer. Det var også, mens Smyril Line var ejer af hotellet, at Johannes blev ansat som direktør. Det skete pr. 1. januar 2002.

   ’Det var som at være tilbage i barndomshjemmet,’ siger han i dag.

   I 2004 var den økonomiske situation for Smyril Line noget anspændt, og rederiet ønskede derfor at afhænde hotellet.

   Tryggingarfelagið Føroyar blev dermed på ny ejer af Hotel Føroyar, men det var kun ’murstenene’, man købte, og bygningen blev straks lejet ud til driftsselskabet, som Johannes og en håndfuld ledende medarbejdere havde stillet sig i spidsen for. Ved samme lejlighed overtog driftsselskabet en mindre aktiepost i hotelbygningen.

 

Ejerskabet

I det forløbne år er ejendom og drift fusioneret i ét og samme selskab, som Tryggingarfelagið Føroyar imidlertid er trådt ud af, mens Færøernes største grossistfirma i dagligvarebranchen, P/f Poul Hansen, til gengæld er gået ind som delejer.

   Ejerforholdet i det kombinerede ejendoms- og driftsselskab ser i dag sådan ud:

1)      Selskabet Dvøl, som tilhører Johannes Jensen og hans familie, sidder på 40 pct. af den samlede virksomhed.

2)      P/f Poul Hansen ejer 35 pct. af aktierne.

3)      Seks ledende medarbejdere, inkl. Johannes, ejer sammenlagt 15 pct.

4)      Atlantic Airways har 10 pct.

 

Virksomheds-omfang

Det fusionerede selskab er blevet navngivet Gist&Vist, hvilket nærmest kan oversættes til dansk med ordene Sov&Spis.

   Gist&Vist inkluderer i dag flagskibet Hotel Føroyar (med flere end 100 værelser) samt det tilliggende vandrerhjem, lufthavnshotellet Hotel Vágar (vis-a-vis Vágar Floghavn) foruden det tidligere Tórshavn Sømandshjem, der har ændret navn til Hotel Tórshavn.

   Ud over disse fire overnatningssteder består virksomheden af 12 restauranter og caféer, mens yderligere en restaurant tilkommer i foråret 2016. Den indrettes i P/f Poul Hansens tidligere lokaliteter i Småbådshavnen i Thorshavn.

   Den ny restaurant bliver et grillhus med åbne griller, hvor der skal steges kød, fisk og skalddyr.

   Beliggenheden bliver den bedst tænkelige i Thorshavn – i P/f Poul Hansens tidligere butiks- og lagerlokaler på kajgaden Undir Bryggjubakka, ret neden for Domkirken og kun et par hundrede meter fra regeringskvarteret på halvøen Tinganes. Udsigten fra restauranten omfatter hele Småbådshavnen og byens lille skibsværft, og Johannes lover, at udsigten og menukortet vil være i konkurrence med hverandre til størst mulig glæde for gæsterne.

   Grillrestauranten får desuden en udeservering med cafévarer og vil dermed bidrage til det hippie miljø, som allerede findes på stedet med et antal serveringssteder på kajgaden, hvor turister konfronteres med den lokale, livsglade ungdom. Indehaver af caféen Kaffihúsið (Kaffehuset), små 100 meter fra det kommende Steak House, hedder Lis Eklund og var direktør på Hotel Føroyar, inden Johannes kom til.

   I indkøbscentret SMS i udkanten af bykærnen driver Gist&Vist tre restauranter i et Joint Venture-samarbejde med indkøbscentret. Driften sker i et særskilt selskab med navnet P/f Dvøljan, som Gist&Vist og SMS hver ejer 50 pct. af.

   Restauranterne i SMS er Burger King, Sunset Boulevard henholdsvis Baresso.

   SMS ledes af købmand Niels Mortensen, som desuden er formand for bestyrelsen i Atlantic Airways.

 

Omsætning: DKK 130 mio.

Ved en større renovering i årene 2009-11 fik Hotel Føroyar et antal nye værelser, en ny restaurant samt forbedrede køkkenfaciliteter.

   Hotel Tórshavn, det tidligere Sømandshjemmet, blev renoveret i 2006-08 med tyngde på nye værelser og restaurant samt køkken.

   Kort efter, at Johannes havde overtaget chefstolen på Hotel Føroyar i januar 2002, blev regnskabet for 2001 offentliggjort. Omsætningen udgjorde i det år DKK 20 mio., mens Gist&Vist, inkl. sine nye aktiviteter, i fjor nåede op på en samlet omsætning på DKK 117 mio. (I år forventes den at komme til at ligge på DKK 130 mio.!)

   Driften har, siden Johannes tiltrådte som direktør, vist overskud hvert år, dog med undtagelse af årene 2010 og 2011.

   I fjor fik man et overskud på DKK 4 mio.

   Totalt beskæftiger Gist&Vist 152 medarbejdere i fuldtidsstillinger, og de samlede lønomkostninger udgør DKK 50 mio.

   Ikke kan man forundres over, at færingerne kalder Johannes for Mr. Kniv & Gaffel.

   Selv smiler han over tilnavnet og erkender:

   ’Sådan går det, når man har en passion. Og lad mig erkende, at hotel og restaurant er og forbliver en passion for mig.’

 

Bestyrelsen i Gist&Vist

Bestyrelsesformand i Gist&Vist er Gunnar i Liða, tidligere direktør i Tryggingarfelagið Føroyar.

   Som næststørste aktieejer sidder også Høgni Hansen i bestyrelsen. Han ejer og driver i dag P/f Poul Hansen. Han er tredje generationsejer af grossistselskabet, som farfaderen Poul Hansen grundlagde for knapt 100 år siden.

   Endvidere har Uffe Høeg Hansen, direktør på konferencestedet Hindgavl Slot ved Middelfart, sæde i bestyrelsen, og det samme har Eiler Fargraklett, marketingchef og formand for den færøske afdeling af organisationen LGBT.

   Uffe Høeg afløste Allan Agerholm, CEO i Bella Center m.v., da denne for nogle år siden trak sig fra Hotel Føroyar’s bestyrelse.

   Personalegruppen, der ejer 15 pct. af aktierne i Gist&Vist, består af Johannes Jensen, CEO, og desuden af Sjúrður Horsdal, CFO, Gunndur Fossdal, Chef, Tummas Láadal, Service Manager, Kári Hentze, Purchasing Manager, samt Jóhanna Rasmussen, Sales Manager.

 

’Vil gøre en forskel’

Når man spørger Johannes om hans planer på længere sigt med Gist&Vist, svarer han meget enkelt:

   ’Gist&Vist skal fortsætte sit arbejde med at styrke sin position, hvilket vil sige, at vi først og fremmest skal vokse organisk. Men da dette sker på ’verdens mindste hjemmemarked’, vil jeg da ikke udelukke, at såfremt en interessant forretning udbydes til salg, vil vi nok ikke stille os fremmed over for et opkøb.

   Hvad min egen person angår, drejer det sig – som det i realiteten også gør for alle andre – om at gøre en forskel. Om min dygtighed rækker så langt, vil jeg lade andre bedømme.’

   ’Rygter på Færøerne gør gældende, at Grillhuset, I åbner til foråret, bliver af kædemærket MASH …?’

   ’Nei,’ svarer Johannes uden omsvøb. ’Det bliver ikke et MASH – Modern American Steak House. Der bliver meget lidt American og Modern over det. Derimod vil vi præsentere et traditionelt steakhouse, men nok med den forskel fra lignende restauranter i eksempelvis Danmark, at vi ikke kun skal grille oksefiléer, men i lige så høj grad lam, fisk og skalddyr.’

 

’Arbejder bedst i stilhed’

Johannes betegnes af venner og bekendte som værende af den forsagte type – i hvert fald i dagligdagen. Han slår ikke ud med armene på grund af sin succes, og han er ikke en mand af mange ord. Han har det bedst med at gå stille med dørene og lade resultaterne tale for sig selv. ’Den, der lever i stilhed, lever bedst,’ mener han. Og han lægger ikke skjul på sin irritation, når han synes, at journalister ’blander sig for meget’. Han har svært ved at erkende over for sig selv, at han i bund og grund er en markant og toneangivende erhvervsmand, som skal kunne tåle offentlighedens søgelys.

   Et eksempel på hans foretagsomhed, der kalder på pressens bevågenhed, er hans deltagelse i ’Nyt Nordisk Køkken’ – et projekt, som nogle af de såkaldte stjernekokke fra større, anerkendte restauranter i Norden etablerede for få år siden. Johannes syntes, det var en spændende idé, som hans to køkkenchefer, Leif Sørensen henholdsvis Gunndur Fossdal, præsenterede ham for, så han nikkede ja og lod Hotel Føroyar skyde et pænt beløb ind i lanceringen.

   Desværre forsvandt Leif pludselig ud af billedet. Det var specielt kedeligt, fordi projektet som helhed var hæftet op på de enkelte kokkes personlighed, og derfor havde disse kokke, samlet set, en udpræget avantgarde-status.

   ’Men det er, hvad der kan ske,’ konstaterer Johannes set i bakspejlet – samtidigt med, at han ser fortrøstningsfuldt ind i fremtiden. Han bemærker, at Gunndur udfylder tomrummet fortrinligt, og erindrer om, at han i position af hotellets Chef er blandt de seks ledende medarbejdere, der tilsammen indehar en 15 pct.s ejerandel.

  

Turismen

Ved siden af sit omfattende job som CEO i Gist&Vist har Johannes påtaget sig to bestyrelsesposter, som hver for sig også optager tid i kalenderen, og som begge gør, at han tvinges til at acceptere, at der foreligger en offentlig interesse for hans person.

   Det ene af disse hverv er formandsposten i bestyrelsen for det færøske turistråd, i dag kaldet visitfaroeislands. Den post har han besiddet siden november 2011, og den er han rigtigt glad for.

   Turistvæsenet på Færøerne har gennem mange år været af svingende karakter, men det altafgørende for den positive udvikling i turismen, man oplever i øjeblikket, er, at politikerne synes at have fået forståelse for turismens betydning for det færøske samfund. Tidligere har det knebet gevaldigt med bevillinger, som var til at tage og føle på, men for et par år siden kom der pludselig skred i tingene, og den færøske lokalregering, Landsstyret, fordoblede uventet tilskuddet fra DKK 8 mio. til DKK 16 mio. til turismen.

   ’Det betød også, at vi blev i stand til at ansætte en professionel person som direktør for visitfaroeislands,’ fortæller Johannes, der finder, at man i Guðrið Højgaard har fået den bedst tænkelige chef for øgruppens turistvæsen:

   ’Vi har nu styr på hele organisationen, og Færøernes Statistik er koblet på, så man på professionel vis kan få tilgang til de tal, man finder af betydning og er relevante,’ tilføjer han.

 

Bakkafrost

I de 20 år, da Johannes ’solgte fisk over hele verden’, var færøske Bakkafrost et af de foretagender, han arbejdede for, og da firmaet for seks år siden skulle supplere sin bestyrelse, var det kun naturligt at rette forespørgsel til en mand, der kendte både firmaet og markedet på global basis.

   Således tog Bakkafrost kontakt til Johannes, der allerede på det tidspunkt havde markeret sig både lokalt og udenfor Færøerne i forbindelse med Hotel Føroyar.

   Med andre ord svarede Johannes ja på henvendelsen, og siden 2009 har han som næstformand i bestyrelsen været med til at styre Færøernes ubetinget største eksportforetagende, som i April Kvartal i år opnåede et driftsresultat på DKK 303 mio.

   Overskuddet i samme kvartal beløb sig til DKK 191 mio. ud af en omsætning på DKK 800 mio.

   Selvom Bakkafrost delvist er et familieforetagende, hvor den nuværende administrerende direktør, Regin Jacobsen, er søn af en af grundlæggerne, så har Johannes ikke skyggen af familierelation til firmaet, og han er i øvrigt det eneste bestyrelsesmedlem, der heller ikke har aktier

i virksomheden. Han er blevet indvalgt ene og alene på grundlag af sine erfaringer med markedsføring af fiskeriprodukter tillige med de teoretiske kundskaber, hans eksaminer vidner om. ¤



 

Johannes Jensen privat

 

Johannes er gift med Anna Dahl-Olsen, der arbejder i Føroya Tele (lig med TDC i Danmark), nu som direktionssekretær.

   Parret har tre fælles børn, alle sammen drenge.

   Når tid forefindes, dyrker Johannes lidt fodbold, hockey og ridning. Derudover betragter han også sit arbejde som sin hobby.